작위적 경계를 넘어 사유의 공간으로  생략과 강조, 함축과 은유를 통한 수묵화의 발현은 직관적이고 상징성이 강한 동양 회화의 정수로서 종이의 속성과 무색의 투명성, 먹색의 현학적 조화와 운필의 자유로움이 어울려 그 회화적 감성을 극대화시킨다고도 말할 수 있다.  

이번에 금호 미술관에서 초대전을 갖는 임현락은 국립현대미술관이 주관하고 있는 창동 스튜디오 입주 작가로서 이런 동양 수묵화의 본질을 파악하는데 많은 이해를 줄 수 있는 깊이 있는 작품 세계를 보여주고 있다. 평소 지필묵의 실험과 연구를 통해 자연에서 우러나오는 서정적 감성과 사유의 정신세계를 조화시켜 펼쳐 보이고자 했던 작가는 추상적 먹의 유희를 바탕으로 자연의 섭리를 이상화시키는 철학적 자세를 견지하는 한편 유리를 사이로 앞뒤 두 작품의 일치를 시도함으로서 확장된 공간을 함유하려는 실재적 먹 작업의 실험 의지를 보여주었다.  

 

초기에 사생을 통해 자연의 원리를 화면에 담고자 했던 작가는 대상의 실체적 본질에 대한 이해를 바탕으로 자연을 신비롭고 이상화된 경지로 미화시켜 작가만의 특유의 미적 질서의 세계로 이끌어 가곤 했는데 이번 전시에서는 「나무들 서다」의 작품 명제처럼 실제의 자연 대상을 의인화시켜 보편적 감정 이입의 단계로 해석하고 있음을 보여 준다. 따라서 순환적 자연관에 의해 불변하는 자연의 이법(理法)에 대한 체감을 추구하는 작가는 자연의 생명성을 음양의 원리에 대입시키고 있으며 눈앞의 현실을 넘어 의미체계 위에서 바라보는 관념적 시각을 견지하고 있는 것이다. 즉 그의 회화 세계는 작품에서 얘기하는 것처럼 자연의 이미지와 상호간의 호흡을 통하여 사유적 감성의 의미와 자연 본래의 생명성을 정신 세계로까지 이끌어 내는 작가 특유의 회화적 미감을 선보이고 있으며 확장되는 여백의 미의식을 통해 그것을 더욱 구체적으로 실현시키고 있다.  

 

결국 그의 작품에 있어 나무들의 형상은 자연의 투영이지만 그것을 둘러싼 여백의 존재는 형(形)으로는 공(空)과 허(虛)의 무(無)이지만 무한한 가능의 형으로서 실재적 언어의 기능을 지니며 진정한 공(空)의 자리가 무엇인지를 말 해주고 있는 것이다.                                                    

 

 

-장 영 준 국립현대미술관 학예연구관

 

 

 

 

 

Beyond the artificial barriers reaching deep in our mindsOmission, emphasis, implication and metaphor through which a Korean ink painting is portrayed  form  the essence of intuitive  and  figurative Oriental paintings.  Such  methods  combined  with  the  characteristic  of  paper, achromatic transparency,  pedantic harmony of the ink color  and free brush strokes  maximize the aesthetic sense of an Oriental painting.  

Lim Hyun-lak who works at the Changdong Studio sponsored by the National Museum of Contemporary  Art holds an exhibition at  Geumho Arts Center.  Here Lim introduces  profound works of art  allowing viewers to better understand the essence of Korean ink paintings. Lim has a reputation for trying to harmonize and balance nature's lyrical senses with his mental world through  insightful experiments  using  paper,  brush and ink.    

In his works,  Lim maintains a philosophical approach of idealizing the provision of nature through abstract ink paintings.   Meanwhile,  he also  takes  the  ink and  conducts numerous experiments.  

 

For  example,  he attempts to create and  embrace  an  expanded  space by portraying identical paintings in the front and back of a glass sheet.    In the beginning,  Lim focused on  illuminating  the workings of nature in his paintings.   Based on his understandings of the substance of Mother Nature, Lim  beautified  it  to give ideal  and  mystic touches to  the object  thereby creating his own unique artistic world. His latest exhibition entitled  "Standing Trees" clearly demonstrates  Lim's intention  to personify  and empathize with nature as it is. Lim's attempt to feel and better understand unchanging nature caused him to stick to the idealism of perceiving the world based on meaning beyond reality and to adopt the principle of ying  and yang in understanding life and death of nature.

 

Through his paintings, Lim creates unique artistic beauty by bringing together his personal t houghts  and nature's  original life,  and  elevating them to the state of mind.   The beauty of spacious  margins in the painting enables us to experience the interactions between the two in a more concrete way. Though  the trees sketched on  his paintings are a mere  projection of nature, the  margins  surrounding  them  are  much  more than  just  emptiness and nothingness.   The margins constitute another  type of  form  with  unlimited potential that conveys messages and teaches us the role of a genuine margin.

 

-Chang Young-jun, Researcher at the National Museum of Contemporary Art

 

 

 

 

 

 

 


 

Standing Trees, Installation, Ink on Hanji, Gallery of Changdong Art Studio, 2003

Standing Trees, Installation, Ink on Hanji, Gallery of Changdong Art Studio, 2003

Standing Trees, Installation, Ink on Hanji, Gallery of Changdong Art Studio, 2003

Standing Trees, Installation, Ink on Hanji, Gallery of Changdong Art Studio, 2003

Standing Trees, Installation, Ink on Hanji, Gallery of Changdong Art Studio, 2003